8.2 ПИСЬМОВИЙ ІСПИТ В ГАЛУЗІ ПСИХОТЕРАПІЇ

Продивіться ОСНОВНІ КОМПЕТЕНЦІЇ (див. Розділ 2), за якими буде оцінюватися ваш іспит, і переконайтеся, що ви включили їх під час написанняіспиту. Переконайтеся, що презентація є зв’язною та має чітку структуру.

Відповіді на наступні питання повинні бути максимально стислими.

8.2.1 Розділ А: Професійна самопрезентація

Оцінка за цю частину письмового іспиту становить 20% від загальної оцінки.

1. Яку посаду ви займаєте?
Опишіть місце, де ви працюєте або ваші умови праці.
Які ваші обов’язки?
Хто ваші колеги?
Яке ваше місце в організації?
Хто ваші клієнти або пацієнти?
Хто направляє їх до вас?
З якими категоріями діагнозів ви працюєте?
2. Розкажіть про те, що є основним фокусом у вашій роботі, і який внесок в неї Транзакційного аналізу.
3. Опишіть свій юридичний статус і скажіть, в якій мірі Ви відповідаєте законодавчим критеріям, що регулюють ведення психотерапевтичної діяльності у Вашій країні \ державі?
Яким чином ви захищаєте себе і своїх клієнтів?
Опишіть клієнтів, з якими ви б не стали працювати, і поясніть чому.
Якими механізмами / домовленостями ви володієте для перенаправлення таких клієнтів до інших фахівців?
Якщо ви не є медиком, які професійні домовленості у вас є для отримання додаткової інформації та медичного заключення?
За якими критеріями ви визначаєте, що така медична консультація необхідна?

8.2.2 Розділ B: Освіта і особистісний розвиток кандидата

Максимальний атестаційний бал за цей розділ – 10% (від загального сумарного бала в 100%)

1. Розкрийте значимість ТА для вашого професійного розвитку і як ТА вплинуло на вашу професійну діяльність.
2. Коли і чому Ви обрали ТА? Яка була Ваша мета для вивчення ТА?
3. Який вплив це рішення справило на ваш професійний розвиток?
4. З якими труднощами ви зіткнулися за час використання ТА? Як цей навчальний досвід відобразився на вашому особистісному розвитку?
5. Яким чином досвід, отриманий в процесі навчання, вплинув на ваш пошук своєї ідентичності як психотерапевта і ТА практика?

8.2.3 Розділ З: Дослідження клієнтського випадку

Оцінка за цю частину письмового іспиту становить 35% від загальної оцінки. (Від загального сумарного бала в 100%).

Немає вимоги представляти інформацію про свого клієнта в тому порядку, що запропонований нижче, але важливо досягти цілісності в дослідженні клієнтського випадку

Надавайте інформацію з кожного пункту лише в тому випадку, якщо вона стосується цього випадку, наприклад, розкажіть про історію особистісного розвитку, якщо ця інформація представляє цінність для дослідження.

Описуючи психотерапевтичний процес, дуже важливо зрозуміло та чітко розкрити ваш власний процес і вашу роль як психотерапевта. Опис не повинен обмежуватися тільки станом клієнта під час психотерапії, але також має включати ваші стосунки і вашу реакцію на клієнта.

Покажіть очевидний взаємозв’язок між вашими інтервенціями і процесом клієнта.

1. Важливі деталі особистої інформації про клієнта включають:

a) Вік

b) Стать

c) Сімейний стан

d) Члени сім’ї на даний момент

e) Зайнятість

f) Соціальні відносини

2. Контекст звернення

a) Хто направив

b) З якої причини

3. Процес співпраці з клієнтом 

a) Чи була ваша роботи з цим клієнтом індивідуальною, сімейною або груповою психотерапією?

b) Чому ви обрали саме такий формат роботи?

c) З якою частотою проходили ваші зустрічі?

d) Протягом якого терміну і яка кількість зустрічей відбулася?

4. a) Які проблеми клієнт озвучив вам під час першої зустрічі?

b) Яким був його/її фізичний і психічний стан клієнта?

c) У якій професійній ситуації перебував клієнт?

d) Яким був ваш початковий (попередній) діагноз?

5. Розкажіть історію Вашого клієнта в наступних сферах

a) Сім’я

b) Розвиток

c) Здоров’я

d) Сексуальні стосунки

e) Значущі взаємини

f) Освіта

g) Робота і зайнятість

6. Якими були початкова угода або початковий контракт між вами і вашим клієнтом?

7. Ваш діагноз

a) Поставте діагноз, заснований на теорії ТА, аналізуючи поточну ситуацію клієнта за допомогою двох-трьох ТА-концепцій.

b) Поставте діагноз на основі інших класифікацій, знайомих вам, наприклад, на основі останньої редакції Діагностичного Статистичного Керівництва із Психічних Розладів (DSM) або Міжнародного Керівництва із Захворювань (МКБ)

c) Опишіть, як Ви встановили цей діагноз і здійснювали дифренціальну діагностику для того, щоб виключити інші можливі варіанти діагнозу.

8. Опишіть існуючу проблему, чітко розмежовуючи власне розуміння і думки клієнта.

9. Який терапевтичний контракт був укладений між Вами і Вашим клієнтом?

10. Терапевтичний контракт

a) Опишіть розгорнутий лікувальний план відповідно до поставлених діагнозів.

b) Як Ви визначили стадії і кінцеву мету лікування?

11. Психотерапевтичний процес

Опишіть психотерапевтичний процес, виділивши окремі етапи та використовуючи відповідні ТА-концепції для опису того, що відбувається.

Детально опишіть вашу взаємодію з клієнтом. Використовуйте розшифровки ваших бесід, в центрі яких – ваші найважливіші інтервенції та реакції клієнта на них.

Відстежте будь-які зв’язки між вашою взаємодією і проблемою, яку було визначено на початку роботи.
Вкажіть, в якій мірі, на ваш погляд, виконаний (і) контракт / контракти і вкажіть, які критерії ви використовували, щоб зробити оцінку.
Опишіть, які труднощі ви відчували з перенесенням і контр-перенесенням у ваших відносинах з клієнтом.
Приділіть увагу тому, як в роботі з цим клієнтом ви використовували супервізії.
У контексті роботи з конкретним клієнтом коротко розкрийте концепцію «одужання». Покажіть зв’язок інтервенцій з лікувальним планом і Вашими думками, що стосуються лікування.
Якою мірою був реалізований Ваш терапевтичний контракт? Якщо в процесі психотерапії лікувальний план зазнав змін, поясніть, чому це сталося.

12. Прогнозування

a) Опишіть поточну стадію процесу лікування і вкажіть, чи продовжуєте ви працювати з цим клієнтом.

b) Як ви оцінюєте зміни, що відбулися з пацієнтом?

c) Який ваш прогноз?

13. Заключні примітки

Опишіть свій навчальний досвід, отриманий в процесі роботи з цим клієнтом?

8.2.4 Розділ D: Питання з теорії та літератури

Максимальний атестаційний бал за цей розділ – 35% (від загального сумарного бала в 100%).

Інструкція

Мета цього розділу — продемонструвати ваше теоретичне розуміння концепцій і моделей ТА. Кандидату треба дати відповідь на 6 питань, поданих нижче. Кандидат отримує можливість продемонструвати вміння керуватись знаннями ТА-теорії та літератури в своїй роботі і осмислювати психотерапевтичну практику в контексті Транзакційного аналізу.

Презентація теорії означає, що Кандидат повинен надати визначення та опис загальної концепції, і проаналізувати та пояснити її використання, а також показати, де це необхідно, як вона позв’язана з іншими концепціями ТА. Також треба надати приклади, що ілюструють конкретні концепції. Бажано, щоб матеріал для прикладів був із Розділу С. У разі необхідності можна використовувати додатковий ілюстративний матеріал, який повинен бути взятий із сфери психотерапії. Усі приклади мають бути викладені коротко та лаконічно.

Можна представити свої відповіді на шість запитаньдвома способами. Вони розроблені для того, щоб була узгоджена інтеграція з дослідженням із Розділу C. Важливо чітко визначити на початку вашого дослідження, де і як Ви дасте відповіді на 6 теоретичних питань.

Ось два варіанти, як це можна зробити:

1. Відповіді можуть бути викладені окремим розділом у кінці розділу С у вигляді додатку.

2. Відповіді можуть бути викладені окремо в Розділі C як розширений коментар до певної теми.

Можлива і комбінація цих двох варіантів, наприклад, дві відповіді, надані як розширений коментар, і чотири відповіді як додаток. Що стосується Варіанту 2, важливо попередити читача, де саме починається і закінчується відповідь у Розділі C.

І важливо, щоб була узгодженість і послідовність у вашому розгляді теоретичних питань, наданихприкладів та, де це доречно, наративу (розповіді)розділу C.

Запитання

1. Опишіть Ваш особистий стиль ведення транзакційноаналітичної психотерапії, вказуючи основні підходи і концепції, яким Ви приділяєте особливу увагу.
2. Опишіть будь-який аспект сучасних розробок (приблизно за останні 10-15 років) в теорії Транзакційного аналізу і те, як він вплинув на Ваше мислення і практичну діяльність.
3. Що означає для Вас поняття психотерапевтичної зміни? Які транзакційно-аналітичні концепції Ви використовуєте, щоб її досягти?
4. Обговоріть переваги розробки широкого лікувального плану психотерапевтичного процесу. Що Ви приймаєте до уваги під час планування окремих етапів?
5. Які транзакційно-аналітичні концепції Ви використовуєте під час постановки діагнозу або оцінки своїх клієнтів? Який вплив це справляє на Вашу роботу з різними категоріями клієнтів?
6. Які концепції ТА Ви використовуєте, щоб зрозуміти природу психічних проблем? Покажіть, як вони пов’язані з Вашими уявленнями про психологічне благополуччя або одужання.
7. Опишіть, як Ви розумієте психотерапевтичні взаємини? З’ясуйте зв’язок з поняттями ТА і вплив на методи Вашої роботи.
8. Яку модель або поняття Ви використовуєте для розуміння інтрапсихічного процесу? Опишіть вплив даних концепцій на Ваші методи роботи.
9. Яку модель або концепції Ви використовуєте для розуміння міжособистісних взаємин і спілкування? Опишіть вплив даних концепцій на Ваші методи роботи.
10. Яким чином Ви використовуєте контракт для посилення психотерапевтичного процесу?
11. Які поняття Ви використовуєте  у роботі з парами, сім’ями або групами? Як ці поняття впливають на методи Вашої роботи?
12. Оберіть тему або проблему, що стосується області психотерапії, з якою Ви хотіли б попрацювати теоретично за допомогою концепцій Транзакційного аналізу. З’ясуйте вплив даних концепцій на Ваші методи роботи.
13. Опишіть дослідницький проєкт, про який Ви маєте певну інформацію або в якому Ви брали участь, і обговоріть його внесок в теоретичну або практичну сферу Транзакційного аналізу.