8.5 ПИСЬМОВИЙ ІСПИТ В ОРГАНІЗАЦІЙНІЙ СФЕРІ

Продивіться ОСНОВНІ КОМПЕТЕНЦІЇ (див. Розділ 2), за якими буде оцінюватися ваш іспит, і переконайтеся, що ви включили їх під час написання іспиту. Переконайтеся, що презентація є зв’язною та має чітку структуру. Відповіді на наступні питання повинні бути максимально стислими.

8.5.1 Розділ А: Професійний автопортрет

Максимальний атестаційний бал за цей розділ – 20% (від загального сумарного бала в 100%).

1.
a) Як точно називається Ваша професійна спеціалізація, і в якій області Ви здійснюєте роботу?

b) В чому полягає Ваша робота?

c) Де ви працюєте, з ким ви працюєте разом і яка система поглядів притаманна цій організації?

d) Опишіть, з якими саме категоріями людей Ви працюєте? Чи працюєте Ви з категоріями людей, у яких є «діагноз» або з клієнтами, які мають певні характерні риси?

e) Опишіть, яка основна спрямованість вашої професійної практики та який внесок ТА привнесло у вашу роботу.

f) Прокоментуйте професійні, етичні та правові питання, що стосуються вашої професії.

8.5.2 Розділ B: Навчальний досвід і особистісний розвиток кандидата в процесі отримання транзакційноаналітичної освіти

Оцінка цієї частини Письмового іспиту становить 10% загального бала.

Опишіть Ваш досвід навчання:

1. Опишіть, як ТА вплинуло на Ваш особистий та професійний розвиток.

2. Коли і чому ви вирішили навчатися ТА і з якою метою?

3. Як це вплинуло на вашу кар’єру, і чи взагалі мало якийсь вплив?

4. Який складний досвід ви мали під час навчання/використання ТА?

5. Як цей досвід вплинув на розвиток вашої професійної ідентичності як ТА практика у вибраній вами сфері?

8.5.3 Розділ C: Дослідження випадку клієнта

Попередні зауваження:

Розглянутий випадок має бути взятий зі сфери професійного застосування ТА і має бути типовим для даної сфери. В організаційній сфері клієнтом є організація або організаційна система (див. розділ 2)

Проєкт має належати до професійної сфери роботи Транзакційного аналітика, де протягом тривалого часу він / вона реалізує тривалий у часі план, що включає розробку, виконання та оцінку результатів. У межах проєкту повинні бути продемонстровані як практична робота, так і теоретичні знання. Це не означає, що клієнт, кандидат або інша людина має бути описана протягом якогось періоду часу.

Приклади проєктів:

– консультаційна діяльність в сфері організації розвитку людських ресурсів (рівні права і можливості, тімбілдинг);

– робота в якості радника з освітнього розкладу і методів викладання.

Визначте часові рамки і розклад проєкту.

У межах опису вашого проєкту провідне значення має визначення вашої ролі в процесі, тобто слід чітко та зрозуміло показати зв’язок між Вашими інтервенціями і змінами, що відбулися з клієнтами/організаційними системами.

Наведені нижче пункти – це можлива структура для Вашого проекту/вивчення випадку (лише для ознайомлення).

1. Основні факти та особисті дані клієнта/організації

а) Релевантна інформація (наприклад, статус, посада в структурі, і т.д.).

б) Факти з клієнтської біографії та інші ретроспективні епізоди.

2. Контекст, в якому було отримано замовлення на дану роботу

а) Опишіть інституційний та організаційний контекст вашої роботи.

б) Хто рекомендував або призначив Вас?

в) Як Ви і Ваш клієнт розуміли суть проблеми. Опишіть обидві інтерпретації.

г) Наведіть ваші ідеї і принципи, обґрунтовуючи їх значимість, що лежать в основі ваших контактів з клієнтом /організацією.

3. Укладення контракту і / або інших угод

Опишіть укладений між вами і клієнтом контракт і / або ін. угоду і їх походження. За основу візьміть ТА-концепції, наприклад, адміністративний контракт, робочий контракт, трьохсторонній контракт.

4. Планування

А) Опишіть поняття, методи і стратегії, які Ви використовували. Як вони логічно випливають з пунктів 1-3, як ви визначили короткострокові та довгострокові цілі?

Б) Якими ТА-концепціями і методами ви керуєтеся, обдумуючи ваш підхід і стратегію, і чому?

В) Якщо в рамках цього проєкту ви посилаєтеся на концепції інших шкіл, опишіть їх також.

Г) Якщо існує схема, план або діаграма (з ТА або інших підходів), що ілюструє ваш хід роботи, ви також можете долучити ці матеріали до есе.

  5. Реалізація

А) Поясніть, яким чином ви виконуєте ваш план.

Б) Які заходи та інтервенції призвели до позитивних змін у клієнта або в системі і зробили можливим подальший розвиток? Наведіть конкретні приклади.

В) Розкажіть про базові ідеї та принципи, якими ви керувалися, здійснюючи контакт з клієнтом / клієнтами.

Г) Зробіть огляд процесу (його етапів) і опишіть пов’язані з ним зміни (можете використовувати конкретні транскрипції). Включіть в опис відповідні ТА-концепції і зверніть увагу на те, як вони пов’язані з концепціями з теоретичної частини (див. нижче).

Д) Якою мірою вдалося реалізувати план? Вкажіть основні значущі кроки і опишіть критерії, які ви використовували для вимірювання позитивних змін / розвитку.

Е) Як були досягнуті короткострокові і довгострокові цілі і / або виконаний контракт?

Є) Чи траплялися інциденти або стикалися ви з труднощами під час роботи, які змусили вас змінити початкову стратегію?

6. Прогноз

А) Опишіть поточний статус проєкту і його можливий розвиток в майбутньому.

Б) Уточніть, які подальші кроки необхідно зробити, щоб зробити бажаний, позитивний розвиток можливим.

С) Як ви оцінюєте зміни, що відбулись завдяки вашим інтервенціям?

7. Заключні зауваження.

Розкажіть, який досвід ви отримали, реалізуючи цей проєкт. За бажанням, можна описати ваш особистий досвід, отриманий під час взаємодії з клієнтом або системою.

8.5.4 D) Питання з теорії та літератури

У цьому розділі кандидат повинен виявити:

– знання транзакційноаналітичних теорій та концепцій;

– здатність описувати транзакційноаналітичну діяльність у галузі Освіти за допомогою концепцій Транзакційного аналізу;

– яким чином кандидат використовує теорію у своїй роботі.

Для цього кандидат повинен відповісти на 6 запитань з представлених у цьому розділі.

Кандидат може представити цю інформацію двома способами:

1. Відповіді можуть бути викладені окремим розділом у кінці розділу С у вигляді додатку.

2. Відповіді можуть бути викладені окремо в Розділі C як розширений коментар до певної теми.

Можливо і скомбінувати ці два способи, наприклад: дві відповіді, надані як розширений коментар, і чотири відповіді як додаток. Що стосується Варіанту 2, важливо попередити читача, де саме починається і закінчується відповідь у Розділі C.

І важливо, щоб була узгодженість і послідовність у вашому розгляді теоретичних питань, наданих прикладів та, де це доречно, наративу (розповіді) розділу C.

Під час відповіді на запитання кандидатам рекомендується враховувати, що Теоретична презентація в цьому розділі повинна перегукуватися з концепцією і методами, використаними в Розділі C (Презентація проєкту / Дослідження випадку).

Презентація теоретичної частини повинна містити опис і пояснення концепцій з прикладами, які ілюструють застосування цих концепцій, наприклад, в чому сенс цієї концепції і як вона може бути корисна для розуміння і практики.

Може бути використаний додатковий ілюстративний матеріал, і він повинен бути взятий з Організаційної області. Усі приклади мають бути викладені коротко та лаконічно.

Запитання

1. Які концепції з ТА-джерел ви використовуєте для опису організації? Відповідаючи на запитання, приділіть особливу увагу динаміці і процесам, які ви спостерігаєте в організації, а також змін, які в ній відбуваються. Обґрунтуйте ваш вибір концепцій.
2. Які концепції з ТА-джерел ви використовуєте для опису міжособистісних відносин і комунікації всередині організацій?
3. Наведіть ваші міркування про комунікації в організації як про маніфест організаційних процесів?
4. Поділіться вашими думками щодо зв’язку між людьми, що працюють в організації, з іншими аспектами життя організації: клієнтами, матеріальною базою, фінансами, юридичними нюансами. Як допомагає вам транзактний аналіз в цих міркуваннях?
5. Опишіть феномен повторюваної поведінки в організації і те, як концепції ТА допомагають вам зрозуміти це явище. У своїй відповіді розкажіть, як ви використовуєте ці концепції, щоб сприяти зростанню і зміні.
6. Які концепції Транзакційного аналізу та інших шкіл ви використовуєте для:

– оцінки поточної ситуації та короткострокових і довгострокових потреб;

– визначення напрямку змін і оцінки результату розвитку організації

7. Опишіть дослідження, яке ви проводите або про яке обізнані. Розкажіть про застосування теоретичних ТА-концепцій або практичних методик.
8. Опишіть концепції, що не належать до ТА, якими ви користуєтеся для роботи з організаціями. Покажіть, як вони пов’язані з ТА-концепціями.
9. Якими концепціями ТА або концепціями інших шкіл ви користуєтеся для опису феномену організаційної культури?
10. Які ТА-концепції займають особливе місце у вашій роботі. Обґрунтуйте  свій вибір.
11. Якими концепціями ви керуєтеся, маючи справу з контрактами або угодами між клієнтом, ТА-консультантом і третьою стороною? Як ви застосовуєте ці концепції на практиці?
12. Які принципи, цінності та етичні уявлення лежать в основі вашої роботи? Як вони співвідносяться з ТА-концепціями про ОКЕЙ-ність та автономію?
13. Які ТА-концепції допомагають вам оцінити індивідуума або команду і як ви застосовуєте їх на практиці?