8.4 ПИСЬМОВИЙ ІСПИТ В ГАЛУЗІ ОСВІТИ

Продивіться ОСНОВНІ КОМПЕТЕНЦІЇ (див. Розділ 2), за якими буде оцінюватися ваш іспит, і переконайтеся, що ви включили їх під час написання іспиту. Переконайтеся, що презентація є зв’язною та має чітку структуру. Відповіді на наступні питання повинні бути максимально стислими.

8.4.1 Розділ А: Професійний автопортрет

Максимальний атестаційний бал за цей розділ – 20% (від загального сумарного бала в 100%).

1. – Як точно називається Ваша професійна спеціалізація, і в якій області Ви здійснюєте роботу?

– В чому полягає Ваша робота?

– Хто ваші колеги?

– Яке ваше місце в організації? З ким Ви працюєте(особи та/або групи)? Дайте їм характеристику та опишіть їхні освітні потреби.

2. У якому професійному контексті Ви застосовуєте ТА? Яке місце займає ТА в цьому контексті?

3. Розкажіть про етичні, професійні і юридичні аспекти застосування ТА у своїй професійній діяльності.

 

8.3.2 Розділ B: Навчальний досвід, набутий в процесі освіти

Відповіді мають містити наступні аспекти і бути якомога коротшими.
Опишіть значення ТА у своєму професійному розвитку. Коли і чому Ви зробили вибір на користь транзакційноаналітичної освіти, і який вплив це рішення мало на Ваш професійний розвиток (якщо це мало місце)? З якими труднощами Ви стикалися, застосовуючи ТА на практиці? Як цей навчальний досвід вплинув на Вашу професійну ідентифікацію під час роботи за професією і, відповідно, в обраній галузі спеціалізації?

8.4.2 Розділ B: Навчальний досвід і особистісний розвиток кандидата в процесі отримання транзакційноаналітичної освіти
Оцінка цієї частини Письмового іспиту становить 10% загального бала.

1. Опишіть, як ТА вплинуло на Ваш особистий та професійний розвиток.

2. Коли і чому ви вирішили навчатися ТА і з якою метою?

3. Як це вплинуло на вашу кар’єру, і чи взагалі мало якийсь вплив?

4. Який складний досвід ви мали під час навчання/використання ТА?

5. Як цей досвід вплинув на розвиток вашої професійної ідентичності як освітянина і ТА практика у вибраній вами сфері?

8.4.3 Розділ З: Дослідження випадку клієнта або дослідження проєкту

Оцінка цієї частини Письмового іспиту становить 35% загального бала.

Дослідження випадку клієнта або дослідження проєкту має належати до основної галузі спеціалізації клієнта, відображати типову практичну діяльність кандидата у цій області застосування ТА.

Проєкт – сфера роботи Транзакційного Аналітика, для якої має бути складений довгостроковий план, що стосується розробки, здійснення і тестування проєкту. Також дослідження проєкту включає опис його теоретичної основи і практичної реалізації. Ваш загальний аналіз і аналітичні роздуми мають бути зрозумілими читачеві.

Покажіть, як Ви вплинули на роботу, зокрема в чому полягає:

• Ваша роль щодо всіх сторін контракту

• ефективність інтервенцій

• здобуті знання – як для себе, так і для учасників

• зворотний зв’язок і оцінка змін, які були досягнуті

Практичні поради:

Вказуйте лише важливу інформацію.
Вкажіть часові рамки проєкту.

ПРИМІТКА. У сфері освіти, де контракти часто є «багатосторонніми», термін «клієнт» може застосовуватися до різних учасників контракту, наприклад це може бути навчальний заклад, студент, групу учнів тощо, відповідно до контексту.
Наведені нижче пункти – це можлива структура для Вашого проекту/вивчення випадку (лише для ознайомлення)

1. Огляд випадку
Короткий огляд проєкту.
 
2. Контекст
Опишіть освітній контекст та сетінг- загальні дані про організацію, установу, школу, групу, відповідну підготовку та історію, соціальну, культурну і демографічну інформацію, людей, залучених в роботу, кількість і ролі.
 
3. Оцінка актуальних потреб
Опишіть власне розуміння і розуміння клієнта щодо потреб, що притаманні цій ситуації. Які були початкові припущення щодо інтервенцій, потрібних в цьому кейсі? Вони можуть відноситься до «проблеми» або до потреби в навчанні / розвитку або до бажання зміни (в культурі, у стилі роботи інституції, групи, відділу всередині неї). Долучіть роздуми про ваші власні цінності, ресурси та ідеї і про те, як вони корелюють з ідеями, цінностями і ресурсами учасників процесу.
4. Контракт і \ або інші угоди

Опишіть контракти і \ або угоди з Вашими клієнтами, цілі та завдання роботи. Використовуйте ТА концепції, пов’язані з укладенням контрактів (наприклад,багатосторонні контракти, рівні контракту).

5. Планування

Опишіть, які фактори ви врахували під час планування? Які методи та стратегії ви застосували і чому? Які концепції ТА лягли в основу обраного вами методу та вплинули на Ваші стратегії роботи? Опишіть концепції, які ви використовували для себе, і які Ви планували відкрито використовувати з учасниками.

6. Здійснення проєкту

Якою мірою Ваш план був реалізований? Коротко розкажіть про значущі стадії. Які зміни слід було зробити в процесі роботи. Як Ви використовували зворотний зв’язок від учасників процесу.

Опишіть, що виявилося більш-менш ефективним. Надайте глибокий критичний аналіз.

7. Оцінка ефективності

Якими критеріями Ви керувалися для оцінки змін / розвитку ситуації? Наскільки повно було виконано контракт? Там, де це доречно, наведіть зворотний зв’язок від клієнтської організації та від усіх типів учасників процесу. Опишіть будь-які можливі шляхи розвитку ситуації в майбутньому. Як Ви оцінюєте зміни, що відбулися завдяки Вашим інтервенціям?

8. Кінцеві зауваження

Аналізуючи виконану роботу, поміркуйте над отриманими Вами досвідом і знаннями. Що Ви отримали? Що візьмете з собою? Опишіть, як робота над цим проєктом і отриманий досвід позначаться на Вашій роботі в майбутньому.

8.4.4 Розділ D: Питання з теорії та літератури

Оцінка цієї частини Письмового іспиту становить 35% загального бала.

У цьому розділі кандидат повинен виявити:

– знання транзакційноаналітичних теорій та концепцій;

– здатність описувати транзакційноаналітичну діяльність у галузі Освіти за допомогою концепцій Транзакційного аналізу;

– яким чином кандидат використовує теорію у своїй роботі.

Для цього кандидат повинен відповісти на 6 запитань з представлених у цьому розділі.

Кандидат може представити цю інформацію двома способами:

1. Відповіді можуть бути викладені окремим розділом у кінці розділу С у вигляді додатку.

2. Відповіді можуть бути викладені окремо в Розділі C як розширений коментар до певної теми.

Можливо і скомбінувати ці два способи, наприклад: дві відповіді, надані як розширений коментар, і чотири відповіді як додаток. Що стосується Варіанту 2, важливо попередити читача, де саме починається і закінчується відповідь у Розділі C.

І важливо, щоб була узгодженість і послідовність у вашому розгляді теоретичних питань, наданих прикладів та, де це доречно, наративу (розповіді) розділу C.

Під час відповіді на запитання кандидатам рекомендується враховувати, що Теоретична презентація в цьому розділі повинна перегукуватися з концепцією і методами, використаними в Розділі C (Презентація проєкту / Дослідження випадку).

Презентація теоретичної частини повинна містити опис і пояснення концепцій з прикладами, які ілюструють застосування цих концепцій, наприклад, в чому сенс цієї концепції і як вона може бути корисна для розуміння і практики.

Може бути використаний додатковий ілюстративний матеріал, і він повинен бути взятий з області Освіти. Усі приклади мають бути викладені коротко та лаконічно.

Запитання

1. Опишіть свій стиль роботи в освітній галузі спеціалізації ТА, вказуючи основні підходи і концепції, яким Ви приділяєте особливу увагу.
2. Опишіть будь-який аспект однієї з сучасних (за останні 10-15 років) розробок в області ТА і його вплив на Ваше мислення і практичну діяльність.
3. Які освітні цілі Ви вважаєте головними у своїй практичній діяльності? Які поняття ТА Ви використовуєте для їх досягнення?
4. Опишіть розгорнутий план Вашого освітнього проєкту. Які фактори оточення брали до уваги під час його складання (ресурси, питання етики)?
5. Які поняття ТА ви використовуєте для оцінки освітніх потреб? Як це впливає на Ваш стиль роботи в різних контекстах з особами, що уклали контракт, та іншими людьми, залученими в цю роботу?
6. Якими кінцевими цілями і цінностями Ви керуєтеся в своїй роботі? Який їхній зв’язок з думками про одужання, що висловлювлюються в транзакційно-аналітичній літературі?
7. Опишіть, як Ви розумієте зв’язок між навчанням і викладанням. З’ясуйте, як це питання пов’язане з поняттями ТА, і як впливає на Ваш стиль роботи.
8. Яку модель або концепцію (які моделі або концепції) Ви використовуєте, щоб зрозуміти інтерпсихічний процес? Який вплив це чинить на Вашу роботу?
9. Яку модель або концепцію (які моделі або концепції) Ви використовуєте, щоб зрозуміти міжособистісні відносини і комунікації? Який вплив це має на Вашу роботу?
10. Яким чином Ви застосовуєте контрактний метод для фасилітації освітнього процесу (процесу викладання \ навчання)?
11. Які концепції Ви використовуєте у роботі з індивідуальними клієнтами або групами зі специфічними (освітніми) потребами? Як ці концепції впливають на Ваш стиль роботи?
12. Оберіть проблему, яку Ви хотіли б обговорити з теоретичної точки зору. Якщо ця проблема не належить власне ТА теорії, то розкрийте її зв’язок з концепціями ТА і наведіть варіанти інтервенцій.
13. Опишіть дослідницький проєкт, про який Ви добре обізнані або самі були його учасником. Обговоріть цінність проєкту для теоретичної і \ або практичної діяльності в галузі ТА